5. třída - VLASTIVĚDA

6. 6. testování 5. tříd - anglický jazyk.

1. 6. Generálka na oslavy 100 let školy.

28. 5. A je to tu. Konec učebnice... Příště načnáme Evropu. Vzhledem ke všem akcím, které se téměř výhradně směřují během roku na pátek či středu jsme o velkou část hodin přišli, ale skluz máme jen týden...tedy dvě hodiny, to dáme, ne? ;)

25. 5. Napříště kdo nestihl pracovní sešit 14/A, a k němu přilehlou část v učebnici. Kdo nestihl, jako třeba Dan, ukáže mi to v pondělí.  Protože jsme nestihli projít vámi vytvořené otázky a odpovědi, máme to v plánu na pondělní hodině.

19.5. Jak nám bylo nesvobodně pod vedením komunistické strany, která se nebála neštítila zavírat lidi do vězení na mnoho let či dokonce vraždit za vlastní názor, že jsme nemohli skoro nic a nikam, že svobodné rozhodnutí občanů bylo zúženo na výběr druhu zeleniny pěstované na balkónu.... Prostě buďme rádi, že už nejsme komunistický stát, byť je toho v nás z těchto dob stále dost... Příště už se snad přehoupneme do veselejších období ;)

17. 5. Vzhledem k úternímu festivalu jsem se nechal ukecat, že test bude až v pátek...ačkoliv překvapivé bylo, že ty samé holky na konci hodiny prosily, aby test mohly psát hned ;)  V hodině jsme si říkali o tom, jak se dostali k moci komouši, a také, že jejich systém byl velmi podobný tomu nacistickému během krátké doby. Za domácí úkol máte, kdo nestihl v hodině dodělat 13/A i 13/B.  Test jen dodávám je na 2. světovou válku.

11. 5. Konečně skončily obě světové války... Náš boj proti nacistům jsme viděli i na hrabyňském památníku. Na příští hodinu je nejdůležitější je určitě TEST!!!

9.5. Za domácí úkol dodělejte list 11/B. A máme tu testík na další válku...

2. 5.   2. světová válka u nás. domácí úkol - 11/A cvičení 1 a 3. Plus Max (R. Heydrich), Bára (J. Opletal) a Jarda (operace Antrhopoid) mají referáty. Nezapomeňte, že když bude v pátek pršet, je normálně škola!

27. 4. Vzhledem k matematické soutěži vás bylo málo... Na počátku hodiny jste napsali s různými výsledky 8 vět o T. G. M. Pak jsme rozdali testy o 1. sv. válce. Domluvili jsme se na testu o první republice (učebnice s. 28 - 31), který budeme psát příští středu. Nezapoměňte, že v pondělí je místo HV vlastivěda. Za domácí úkol máte dodělat, jestliže jste nestihli ve škole list 10/A v pracovním sešitu.

26.4. Omlouvám se, je toho momentálně tolik, že jsem prostě nestihl a zapomněl :(  píšu si jedno minus!

24. 4. První republika a T.G.M. Zejtra test... domácí úkol je krátký referátek o T. G. M.

20. 4. První světová válka bylo jedním z nehorších obodbí v dějinách, koukali jsme na pár záběrů, které byly opravdu působivé...10 miliónu mrtvých je fakt moc. Ve středu 25. budeme psát testík právě na 1. světovou válku. Po ní se zformovala první republika - Československo. V jejím čele stanul Tomáš Garrigue Masaryk. Za domácí úkol není vlastně nic, kromě dokončení 8/A a 8/B, které jste však všichni ve škole asi stihli...

18. 4. Po delší pauze (prázdniny, paragraf, školení, volno) jsem byl opět v hodině. Testy jste dostaly..nakonec byly jedničky dvě, kdo? Lucka a Andy... Byla i jedna pěťorka :((  Téma bylo 1. světová válka. Po přečtení jsme si fakta prošli i s dopoocí interaktivní tabule, za domácí úkol máte cvičení 1 a 3 na listu 8/A v pracovním sešitu.

28. 3. J. K. Tyl, B. Smetana, M. Aleš - ne, nejsou to spisovatelé, proslavili se jinak, ale patřili k velkým osobnostem kultury naší historie. Po čítance a seznámení se s nimi jsme prošli kapitolkou Hospodářský růst českých zemí. Za domácí úkol zbylo k zopakování civčení 4. a 5. na listu 7/B.

21. 3. Kontrola dú...většina měla...V pracovním sešitu jste řešili Nespravedlivé Rakousko - list 6/B cvičení 1. Nová kapitola se jmenuje Národ sobě (učebnice s.19 - 20). O požáru Národního divadla jste si přečetli i v čítankách. Za domáčí úkol napište krátký referátek, který popíše klíčové události při požáru ND - PS list 7/A cvičení 3.

14. 3. Po kontrole dobrovolného domácího úkolu (měli Max, obě Baruše a Lucka) jste měli test. Po testu, na nějž si někteří vyšetřili opravdu hodně času, jsme se vrhli na další kapitolku. V učebnici to byla strana 18 - Nespravedlivé Rakousko - včetně přilehlých modrých otázek, které jste měli vyřešit do sešitu. Kdo to nestihl ve škole, tomu zybly tyto čtyři otázky za domácí úkol.

2. 3. Co jsme v pátek dělali? V pracovním sešitě 5/B cvičení 2, mezitím nám několik z vás vysvětlilo zapsané pojmy, dopsali jste si nové pojmy - cenzura, ústava. absolutismus. barikáda, národní gardy. V učebnici jste si početli kapitolu Politické probuzení ze stran 16 a 17, poté odpověděli na přilehlé otázky. Spolu jsme řešilio nalistu 6/A cvičení 1. Cvičení 2 na listu 6/A je za dobrovolný domácí úkol. Nezapoměňte, že ve středu budeme psát test! Otázky udou na kapitoly 5, 6 a 7 - stránky v učebnici 12-17, doporučuji i přielhlé listy v pracovním sešitu.

29. 2. Po kontrole domácích úkolů (tři z devíti neměli) a vyzkoušení tří žáků na pojmy jsme zkontrolovali i to, kdo zadané dvě úlohy (5/A cv. 2 a 3) nestihl...Max ani Honza během deseti minut neudělali vůbec nic :( Ve dvojicích jste pak na internetu pátrali po informacích o zadaných romantických stavbách v České republice. Domácí úkol nebyl.

24. 2. Vynálezy mění svět. Změny se týkají zemedělství, dopravy, ale i obyčejného života lidí. Do sešitu jste si dopsali pojmy, které budeme trénovat v hodinách. Za domácí úkol je cvičení 1 na listu 5/A v pracovním sešitu.

22. 2. Vynálezy mění svět - učebnice 12 - 13 + PS 4/B. Domácí úkol nebyl... Test dopadl velmi špatně :( stále zůstává možnost opravit si známky...

15. 2. Většinu hodiny jste pracovali samostatně na počítačích - Národní obrození a rozvoj českého jazyka. V pátek budete i přes nepřítomnost pana Andy, Jirky a učitele, psát test právě z kapitol 3 a 4.

10. 2. Výsledky testu leckoho překvapily. Musím se přiznat, že mě i dohra, tedy spíš nedohra, když jeden žák, přes veškeré ujišťování, že si odpoledne test opraví nakonec nepřišel :( Tématem hodiny bylo pokračování v Obrození českého jazyka - buditelé českého národa.  V pracovním sešitu jsme pracovali na staně 2/B.

8. 2. Po testu jste řešili list 3/A v pracovním sešitu - Obrození českého jazyka.

1. 2. Test se nakonec bude konat až tuto středu, změnilo se toho totiž tolik, že jste hodinu trávili s paní učitelkou Swarzovou.

27. 1. Znovu jsme si prošli, jak to vypadalo v první polovině 18. století, jak těžce se žilo poddaným, kde všude se mluvilo či nemluvilo česky....a jak odvážná byla císařovna Marie Tereziea později i její syn, "selský císař" Josef II. Ve středu 1. února budeme psát test z 1. a 2. kapitoly -* učebnice s. 4 - 7 + přilehlé listy z pracovního sešitu (1/B a 2/A).

25. 1. Dness jsme stihli první kapitolu - Život poddaných v 1. polovině 18. století. Tedy, že se měli velmi, velmi špatně. Skoro pořád makali na cizím a nemohli si svobodně vybrat koho si vezmou za muže či ženu... Tentokráte bez úkolu ;)

18. 1. Hurá, dokončili jsme první letošní učebnici! Poté, co jsme si zopákli střední a jižní Moravu, jsme vyměnili učebnice. První věc z nových pracovních sešitů (Dane, nezapomeň přinést učebnici pro vlastivědnou část!) jsme stihli první stránku - co si všechno pamatujete ze starší české historie.

13. 1. Dneska jste skoukli film na historických VHS kazetách. Byl o krajině Čech a Moravy. Některá místa jste poznali, některá ne... V druhé části hodiny jste měli za úkol dopracovat i druhoou polovinu domácího úkolu, na který kluci z nějakých zvláštních důvodů zapomněli... Pak jsme si zapsaná fakta zkontrolovali a řekli si, že nebudeme mít žádný domácí úkol.

11. 1. Měli jsme první opakovací hodinu. Jsem zvědavý, kolik si kdo zapamatuje krajských měst do příští hodiny ;) Za domácí úkol zbylo dopracovat první stranu pracovních listů pro Jižní Moravu. To by problém být neměl, hm?

6. 1. Brno....to bylo dnešní téma ihned po rozdělení hodnocení v prvním pololetí. Kdo není spokojen s dosaženým výsledkem, má poslední čtyři dny na vylepšení známky! využijte této šance... Maxi, to platí hlavně pro Tebe! Domácí úkol zbyl jen na toho, kdo nestihl ve škole - dodělat list 9/A v pracovním sešitu.

6. 12. Aby se vám učilo na test o něco konkrétněji, 5. třída - Severní Morava a HM úval .doc (32,5 kB)

1. 12. Včera jsem ani nestihl nic dopsat a už byly další dvě hodiny ;) Za poslední tři hodiny jsme dodělali v pracovním sešitu list 8/A i 8/B, zahráli hádání míst v našem regionu a dneska jste při velkém opakování měst - https://www.riz.cz/4h29l . Příště již prověřím vaše znalosti testem - Severní Morava a Hornomoravský úval. Během víkendu bych tu chtěl dát všechny otázky, ze kterých budu na test vybírat. Věřím, že se to povede...kdyby ne, tak nejpozději v úterý ráno tu budou!

25. 11. Test, pak opakování významných míst Severní Moravy. Bez úkolu.

23. 11. Vlivem trénování na Adventní zpívání  se nám hodina smrkla na 17 minut...prošli jsme tedy několik úkolů o našem, Moravskoslezském kraji. Na příští hodinu se připravte na test z Českomoravské vrchoviny.

18. 11. V hodině jsem zapomněl zkontrolovat mapy :(  Kontrola se překládá na středu! Dokončili jsme Českomoravskou vrchovinu (kraj Vysočina), brzy budeme psát testík! Ve druhé části hodiny jste v pracovním listu dávali po skupinkách dohromady, co už víte o kraji, ve kterém žijete - Moravskosezský kraj. Bez domácího úkolu.

16.11. Pardon, pro všechen shon se mi povedlo teprve teď večer dostat k počítači...napsali jsme si jihočeský test a začali s Českomoravskou vrchovinou. Za domácí úkol jste dostali v pracovním sešitu najít popisky ke slepé mapce - tedy vše, co jsme si ukazovali ve škole na mapě.

15. 11. Jestli se budete připravovat na test, mohly by se vám hodit otázky, které na něm pravděpodobně budou...2010-09 Vlastivěda - Jižní Čechy.doc (29,5 kB)

11. 11. Tak jsme doklepli test, tentokrát Západní Čechy. Vlivem okolností jsme už toho moc dalšího nestihli...zopakovat polohy zásadních bodů Jihočeského kraje, pže ve středu budeme zase testíkovat, právě z jižních Čech. Jinak bez úkolu.

9. 11. Řízením osudu se nám testy vrátily do kolejí: 1 kapitolka = 1 test a psali jsme tedy jen na severní Čechy. Test na západní Čechy bude v pátek. Kromě opakování jsme toho již moc dalšího nestihli - jen list 6/A v pracovním sešitě, který zůstal na dokončení za domácí úkol. Apropó - samostatná práce z minulé hodiny - zjišťování a doplňění informací o daném kraji do pracovního listu. Při dnešní kontrole jej šest z vás nemělo. Kdopak byli ti dva? Ne dva, ale dvě - Andy a Lucka. V hodině jsem se v tom shonu možná spletl a Lucii řekl, že jej nemusíte nosit, omlouvám se, doneste jen na páteční hodinu.

4. 11. Darovanou hodinu jsme využili na opakování, kde jste v rámci jednoho kraje vyhledávali faktické údaje. Nezapomeňte na pondělní test - severní a západní Čechy.

1. 11. V samostatně-pracovní části hodiny jste na listu 5/B řešili cvičení 3 a 5.Poté jste si přečetli v učebnici pojednání o Jižních Čechách a společně jsme prošli připravené úkoly pro interaktivní tabuli.

31. 10. Po kontrole domácího úkolu (Dan a Honza bohužel neměli) jste v učebnici početli o západních Čechách. Dostali jste malou mapku, do níž jste měli po překreslení do sešitu doplnit 4 pohoří, 5 řek a 6 měst. Kdo stihli dodělal si list 5/A v učebnici. Pak jsme spolu prošli digitální učební materiál (DUM) na interaktivní tabuli o západních Čechách. Sice jsme se domlouvali na zítřejší test, ale protože je odpoledne lampiónové strašení, odložíme test na pondělí, kdy už budeme moct napsat test najednou na severní i západní Čechy.

25. 10. Na začátku hodiny jste udělali úkoly v pracovním sešitu - list 4/A, které navazovaly na minulou práci s tabulí a také vyluštili řeky ze 4/B, cvičení 4 a) Poté jste ve dvojicích zasoutěžili, kdo se lépe orientuje na mapě. Zatímco jsem se věnoval čtvrťákům, dopsali jste si úkoly ze Severních Čech - list 4/B. Za domácí úkol na poprázdninové pondělí je na listu 5/A cvičení 2.

24. 10. Testík, po něm jsme dělali úkoly na interaktivní tabuli - Severní Čechy.

17. 10. Víceméně jsme dokončili kapitolu Východní Čechy. Dočetli jste v učebnici příslušné texty, v PS na listu 3/b cvičení 3 spojili správně dvojice - některým se to povedlo hned a rychle (Andy + Lucka), někteří se mi ve stejné chvíli omlouvali, že nemají učebnici :(  V druhé části hodiny jste na internetu zjišťovali po dvojicích údaje pro konkrétní úkoly. Za týden - v pondělí 24. října budeme psát test z kapitoly Východní Čechy. V učebnici jsou to strany 14 - 18 a v pracovním seštitu listy 3/A a 3/B.

11. 10. Nevětší část hodiny zabral test, na který dostali všichni dostatek času - většinu odpovědí šlo nalézt v mapě, proto bylo toho času tolik....jak se ukázalo podle výsledků, některým nestačilo ani to :(

10. 10. Udělali jste mi radost, že jste při vybírání termínů testu zvolili hned zítřejší den - úterý 11. 10. namísto čekání na příští pondělí. Věřím, že se na test připravíte lépe než na ten o Praze, ve kterém padly i trojky... V dnešní hodině jste načli Východní Čechy (učebnice s. 15 a 16, které zahrnují převážně Pardubický a Královohradecký kraj. S mapou v ruce jste prošli úkoly z pracovního sešitu na listu 3/A cvičení 1. a 2. Kdo náhodou nestihl najít všechna města z úkolu, má  to za domácí úkol.

4. 10. Konečně jsme se dostali k pořádnému použití naší nové chytré tabule - agramy a pexesem jsme si zopakovali, že máme 14 krejů a které, že to vlastně jsou... Když jsme dopexesovali, pročetli jste si v učebnici všechno o Středočeském kraji a v pracovním listu 2/A vyplnili cvičení a), protože b) zůstalo za domácí úkol.

3. 10. Premiérový test letošního roku napsán. Téma bylo Praha. Přestože bylo vidět, že se většina z vás na test připravila, jedničky byly jen tři - Jarda, Lucka a Andy, kterou musím pochválit, protože se zachovala tak, jak je jejím zvykem - nestačilo jí napsat jen požadované množství, ale jako obvykle pracuje na 120%!!! Výborně! Poté jsme již jen stihli zopakovat základní fakta o Středočeském kraji a nezvonilo na konec hodiny. Bez domácího úkolu...

26. 9. Dokončili kjsme Prahu. Za týden - v pondělí 3. 10. - budeme psát testík, ať sami vidíte, kolik si toho kdo zapamatoval o našem hlavním městě. V hodině jste dostali z aúkol najít v Praze památky chráněné organizací UNESCO. A protže Praha je největším centrem dění v Česku, měli jste za úkol na internetu najít 5 divadel, muzeí, výstavních prostor (galérií), nádraží, kostelů a fotbalových klubů. Domácí úkol tentokrát mělio všichni kromě Honzy Galy.

19. + 20. 9. Pořád jsme pracovali s kapitolkou Praha. Nedávno slavil 600. výročí postavení pražský orloj, shlédli jsme animaci vytvořenou právě k tomuto výročí. Praha je jednozančné centrum celé České Republiky. Správní, kulturní, dopravní, historické, sporotvní....ale to jste si všimli při vyplňování pracovních listů 1/A a 1/B. V pondělí kapitolku nejspíš dokončíme a domluvíme se pravděpodobně na úterní termín testu. A abych nezapomněl - domácí úkol: najděte v knihách či na internetu pražskou památku, která nemá obrázek v učebnici a tu překreslete do vlastivědného sešitu. Ti, kdo vyrušovali ostatní během hodiny (Jirka, Max a Honza) mají rozšířený domácí úkol - nakreslete do sešitu ne jednu, ale tři památky.

6. 9. Opravdu jsem nečakl čtyři neudělané úkoly....to jsou teda věci na začátek roku...ve zbytku hodiny jste tvořili myšlenkovou mapu na téma Praha.

5. 9. První hodina byla společná pro obě třídy - rozdávání věcí, obrys mapy a určování několika zásadních bodů v mapě, což se nakonec pro některé protáhlo až na domácí úkol...

 

Vítám v novém školním roce!!!